Polecamy


Aktualności branżowe

Klienta do sklepu zaproś SMS-em

Data:14.06.2013

Warto zwrócić uwagę na SMS-marketing, ponieważ w dobie trwającego kryzysu finansowego liczą się przede wszystkim narzędzia, które umożliwiają prowadzenie efektywnych działań marketingowych przy ograniczonym budżecie.

Zarządzający sklepami z odzieżą, obuwiem i akcesoriami ciągle poszukują nowych sposobów, aby zdobyć zainteresowanie klientów i zbudować zaufanie do marki. Do dyspozycji mają wiele narzędzi marketingowych, ale trudno sobie wyobrazić lepszy sposób na dotarcie z ofertą do szerokiej grupy odbiorców niż masowa wysyłka SMS. Skuteczność gwarantuje fakt, że komunikat zredagowany w 160 znakach trafia do każdego odbiorcy bezpośrednio, wprost na ekran telefonu komórkowego lub smartfona, który zwykle ich posiadacze mają pod ręką. Jak pokazuje praktyka biznesowa oraz wyniki badań konsumenckich, SMS ma wszelkie atuty, aby wspierać sprzedaż odzieży w sklepach stacjonarnych oraz e-commerce.
W ubiegłym roku Platforma SerwerSMS.pl przeprowadziła wśród użytkowników internetu badanie konsumenckie „Komunikacja SMS w Polsce 2012”. Celem projektu było sprawdzenie stosunku internautów do komunikacji z wykorzystaniem krótkich wiadomości tekstowych. Chciałbym zwrócić uwagę na niektóre ustalenia z naszego badania. Przynosi bowiem wiele ciekawych wniosków dla branży modowej i jest swoistym zbiorem pomysłów na prowadzenie innowacyjnych działań marketingowych wśród klientów sklepów z odzieżą, obuwiem i akcesoriami.

Najmilej widziany SMS z kodem rabatowym
Badanie przyniosło m.in. wniosek, że SMS ze specjalną ofertą może działać na klientów jak magnes. Aż prawie 90 proc. badanych wskazało bowiem, że SMS dotyczący promocji skłoniłby ich do odwiedzenia strony sklepu internetowego lub sklepu stacjonarnego.
Użytkownicy internetu w Polsce najbardziej zainteresowani są otrzymywaniem SMS-ów z rabatami na zakup produktów i usług. Ponad trzy czwarte respondentów, którzy chcieliby otrzymywać SMS-y informujące o promocjach w sklepach i punktach usługowych, za najbardziej atrakcyjny typ promocji uznało właśnie rabat na zakup produktu lub usługi. Ponad połowa badanych byłoby zainteresowanych również gratisem dodawanym do zakupów lub usługi (54,4 proc.) oraz drugim produktem/usługą gratis lub rabatem na zakup drugiego produktu/usługi (53,2 proc.). Konkurs z losowaniem nagród za zakup produktów/usług to interesujący typ promocji dla co czwartego respondenta.
W kręgu zainteresowania respondentów są nie tylko promocje, ale również nowości na temat ulubionych marek produktów przesyłane SMS-em. Takie wiadomości chciałoby otrzymywać ponad 75 proc. badanych.

Jak SMS-y z rabatami, to przede wszystkim na zakup odzieży
Okazuje się, że największym zainteresowaniem użytkowników internetu, którzy wzięli udział w badaniu, cieszą się krótkie wiadomości tekstowe ze specjalnymi ofertami na zakup odzieży, obuwia i akcesoriów. Chęć otrzymywania takich SMS-ów wyraziło aż 70 proc. respondentów z grupy badanych zainteresowanych SMS-ami z ofertami sklepów, punktów usługowych lub producentów. Dla porównania, branża rozrywkowa i kulturalna znajdowała się w kręgu zainteresowania co drugiego respondenta, a SMS-owe oferty dotyczące produktów spożywczych interesowałyby 40 proc. badanych.

Jeśli chodzi o płeć respondentów, to otrzymywaniem SMS-ów o promocjach dotyczących branży modowej zainteresowanych byłoby 82 proc. kobiet i 50 proc. mężczyzn. Większy udział płci pięknej w tym zestawieniu na pewno nie jest zaskoczeniem. Starsi respondenci są mniej zainteresowani otrzymywaniem SMS-ów dotyczących branży odzieżowej, gastronomicznej i kulturalno-rozrywkowej, a bardziej oczekują ofert dotyczących prywatnej ochrony zdrowia, produktów spożywczych, turystyki oraz sprzętu AGD/RTV. Najbardziej otwarci na atrakcyjne oferty niemal ze wszystkich branż byli badani z grupy wiekowej 21–29 lat.

Case study: SMS-y zwiększają obroty sklepów
A jak przytoczone powyżej wyniki badań mają się do rzeczywistości? Proponuję sięgnąć do przykładu z praktyki biznesowej, aby przeanalizować, jak SMS wpłynął na zainteresowanie ofertą jednego z klientów SerwerSMS.pl działającego w branży modowej.
Mowa o kliencie prowadzącym sprzedaż odzieży, obuwia i akcesoriów za pośrednictwem sklepu internetowego oraz sieci sklepów stacjonarnych, który postanowił wykorzystać komunikację SMS do zwiększenia obrotów. Pierwsze doświadczenia z SMS-ami zdobył wcześniej, wykorzystując krótkie wiadomości tekstowe do powiadamiania osób dokonujących transakcji w e-sklepie o ich aktualnym statusie. Firma dysponowała pokaźną bazą numerów telefonów, które zostały pozyskane od klientów dokonujących wcześniej zakupów zarówno w kanale online, jak i offline.
SMS-y zawierające specjalne kody rabatowe trafiły zarówno do klientów sklepu internetowego, jak i sklepów stacjonarnych. Zakup produktów objętych promocją odbywał się za okazaniem kodu przy kasie lub wpisaniem go do oznaczonego pola na stronie internetowej.
W przypadku e-commerce kampania SMS przyniosła dobre rezultaty i klient odnotował zwiększony ruch na stronie internetowej oraz dużą liczbę transakcji z wykorzystaniem kodów. Cenny jest już sam fakt, że SMS przyciągnął klientów na stronę e-sklepu. Nawet jeśli część z nich nie dokonała zakupu z wykorzystaniem kodu SMS, to zawsze istniała szansa, że zainteresuje ich inny produkt z oferty na stronie.
Bardzo interesująco wyglądały dane dotyczące skuteczności SMS-ów z rabatami w grupie klientów sklepów stacjonarnych. Okazało się bowiem, że promocyjnych zakupów z wykorzystaniem kodu rabatowego dokonał znaczący odsetek klientów, którzy otrzymali specjalną ofertę na telefon komórkowy lub smartfon. Mało tego, krótkie wiadomości tekstowe wysyłane do klientów regularnie 2–3 razy w miesiącu stały się pożądaną formą promocji. Powstała grupa stałych klientów, którzy oczekiwali SMS-ów ze specjalną ofertą. W sytuacji gdy SMS-y nie zostały rozesłane, do firmy dotarły zapytania ze strony zaniepokojonych klientów o powód niedostarczenia SMS-ów.
Aby przybliżyć skalę działań prowadzonych przez tego klienta w ramach SMS-marketingu, należy wspomnieć, że krótkie wiadomości tekstowe z kodami rabatowymi są obecnie regularnie rozsyłane do kilkuset tysięcy odbiorców!
Warto zwrócić uwagę na SMS-marketing, ponieważ w dobie trwającego kryzysu finansowego liczą się przede wszystkim narzędzia, które umożliwiają prowadzenie efektywnych działań marketingowych przy ograniczonym budżecie. SMS oferuje bardzo wysoką skuteczność dotarcia do grupy docelowej z komunikatem dostosowanym do profilu odbiorców – ich zainteresowań i potrzeb. W porównaniu z innymi działaniami marketingowymi jest to stosunkowo niedroga forma komunikacji z klientami.

Daniel Zawiliński, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, SerwerSMS.pl

 Artykuł ukazał się w magazynie branżowym "Fashionbusiness.pl" 1/13

www.serwersms.pl

 

PROMEDIA Jerzy Osika, Biuro Kamienica, ul. Marszałkowska 58 lok. 15, 00-545 Warszawa   |   tel. +48 22 243 45 33   |   e-mail: biuro@promedia.biz.pl